fredag 8. august 2008

Slik lager du et kort med gavelomme


Du trenger:
2 lyse ark
2 mørke ark
2mønstrete ark








Du skal nå lage brettelinjer. Dette er enklest å gjøre med en arkskjører og en strikkepinne eller lignende.
Legg arket på målet 31/4" og lag brettekant m strikkepinnen.
Snu arket og legg kanten på 31/2" og lag brettekant m strikkepinnen.
Vil du utnytte mast mulig av arket og få et stort kort, markerer du på 3",.





Nå skal du markere margen på kurtet.
Margen skal være 1" altså må du måle deg inn til 51/2" fra begge sider.











For å få et ekstra fint kort kan man lage bord langs kantene med en bordpunch.











Nå er det viktig å brette kantene godt, da kan det være nyttig å bruke et falsbein for å få gode kanter.
















Det skal lages huller i den indre margen, de skal være like langt fra hver kant. Jeg har brukt 11/2" fra kanten.











Man trenger en bit til å legge inne i margen, og en bit til å ha på enden av gaveposen. Begge disse skal ha huller som passer til kortet.
1 a 5"*3/4" og 1 a 5"*2"
Biten som skal være på enden av posen brettes på midten slik at den blir 1" altså like bred som margen på kortet, gjerne bittelitt mindre.

(Disse bitene er også listet opp i det du trenger i neste punkt.)



Nå er det bare å skjære til alle delene du trenger.
Til selve kortet:
4 mørke biter a 5"*41/2" (rammer til alle sidene på kortet)
2 mørke a 5"*3/4" til margene 1 m hull(nevnt over)
2 mønstrete a 41/2"*4"
Til posen trenger du:
1 a 5"*2" brettes på midten og hulles (nevnt over)
2 mønstrete a 1/4"*41/2" med hull
Til Tags:
2 mørke a 51/2"*5"
2 lyse a 41/2"*4"
2 mønstrete a 41/2"*4
2 mønstrete a 33/4"*11/2"
Jeg finner alltid fram alt jeg vil pynte kortet med før jeg setter det sammen.
Jeg har blant annet brukt 4 mørke ovaler med bølgekant og 4 lyse ovaler med bølgekant. litt roser, charms, bånd, rammer, sølvtråd, stempler av forskjellige slag. Dette legger jeg opp så jeg får en viss oversikt over hvordan kortet vil ta seg ut til slutt.

Til dette kortet laget jeg en ekstra innmat til å ha inne i posen, slik at det går ann å feste en nål til den ene ovalen. Dette er ikke nødvendig, for man kan jo fylle posen med hva man vil.



Alle lapper settes sammen og posen settes fast med en tynn tråd, man må velge hvilken ende som skal ha åpning, enklest er det jo å ha den på den siden som ikke har brettekant.











Nå er det på tide å montere alle rammesidene til kortet. jeg bruker dobbelsidig tape eller 3D-puter til papir og Diamond Glace tilannen pynt
Forsiden med alt stæsj du måtte ønske.











Baksiden med det du ønsker å bruke














Her er det brukt 3D-puter får å få en ekstra effekt.




Innsidene med det du måtte ønske av dikt/bilder og stæsj.


Nå skal selve basekortet settes sammen. Tape langs den bakre margen.Tape på begge sider av kortet som skal brettes inn. Og feste båndet som gaveposen skal festes i, dette må man dra til mens man taper så det ikke blir en stor krøll inne i midten av margen.
Så festes en ramme utenpå for å gi en ekstra effekt. Her bruker jeg eyelets på hullene.









Nå kan det indre av kortet munteres.










Ja, nå er vi ferdig med innsiden.










Så er det utsiden som skal monteres, fest knytebåndene på kantene. det er lurt å bruke tape både over og under båndet for best mulig feste. Man skal tross alt knyte kortet opp og igjen mange ganger.












Så monteres sidene, og da var utsiden ferdig.







Nå gjenstår bare taggene. her bruker jeg aldri 3D-puter, for da kan det bli problematisk å få kortene inn og ut av lommene. Det bør være så flatt som mulig.
Trådene til å dra kortene ut og inn er festet i et hull med Eyelets.


Da var kortet ferdig.
Håper du får det like gøy som meg når jeg lager disse kortene.
Gi meg gjerne en tilbakemelding så jeg kan få ta en titt på det du har laget.
Lykke til




2 kommentarer:

Minelis sa...

For et utrolig nydelig kort du har laga. Men for meg er det ut som et ukesprosjekt...hihi:) Du er fantatsik flink altså:)

Jeanette Cecilie sa...

Åh, denne må jeg jo bare prøve meg på, takk for at du deler :)

Sy det...

Sy det...